Sunday, September 27, 2009

Coretan Syawal



Salam...selamat hari raya aidilfitri maaf zahir batin....post kali nie aku nak cite cket betape bestnye raye aku tahun nie....best ke??bole la....huhu....cam biase satu syawal bangun awal pagi mandi n siap2 pegi surau...tahun nie pakai baju raye tahun lepas je...malas nak membazir...kat surau aku duk saf depan sekali...bapak semangat...lepas sembahyang kitorang pegi 'baraan' iaitu pegi satu rumah ke satu rumah untuk beraye...aku just makan mane yang best je...air gas langsung tak sentuh....mencegah lebih baik dari mengubati kan....huhu....sampai malam ade la gak orang datang rumah aku....jiran depan...tok uda aku...aku ngan family lepak rmh je sebelah malam coz dah penat....

Hari kedua aku pegi beraye ke kampung mak aku...jaraknye kurang setengah jam dari rumah aku...pegi rumah tok usu akob,rumah mak ngah n rumah tok lang....walaupon panas tapi still best...huhu...hari ketiga aku pegi beraye dengan member2 sekola menengah sains kuala selangor....ramai gak arr dalam 10 orang...ktorang pegi banyak rumah member2 sekola dulu n paling jauh sg tengi...dis year ktorang tak pegi rumah cg2 coz ktorang rase takde ape nak cte kat cg2....huhu....dalam mase yang same pak ngah aku datang rumah...n ade beberape tetamu laen...kesian mak...tak dapat nak tolong....

Hari keempat plan nak pegi rumah tok ucu tapi die pegi kenduri so ktorang lepak makan tengah hari kat rumah tok lang aku...kat situ terserempak pulak ngan pak ngah...tak kempunan aku nak jumpe family die...dah la die dtg rmh aku takde...huhu...lepas tu baru pegi rumah tok ucu...n then balik...hari kelima aku beraye ngan member2 sekolah rendah....best gle....coz dapat jumpe balik cg aishah guru kelas aku time darjah 6...dah 8 tahun tak jumpe....huhu...pegi rumah teacher meizratul...yang paling best rumah atikah...macam istana...

Definisi raye makin berubah bagi aku dari tahun ke tahun...mungkin dulu mase sekola rendah raye hanye untuk besuka ria sahaja...time sekola menengah raye tapi tension macam2 tekanan...tapi raye di umur 20an nie laen feel die...kte dapat rasa kite ibarat bayi yang baru lahir...begitu suci selepas melepasi ramadhan...di usia ini bukan duit raye, baju raye mahupun kuih raye jadi ukuran...tapi ikatan persaudaraan dan ukhuwah sesama Islam itu jauh lebih penting....Salam Lebaran dari Shahir Sahran....