Tuesday, September 15, 2009

Aku yang terluka di penghujung ramadhan...


Salam penghujung ramadhan...sedar tak sedar lagi empat hari lagi kite akan beraye...sehingga kini aku masih berade di unisel....tempat yang tak sepatutnya untuk saat ini...selalu terfikir bagaimana emak kat rumah tue sorang2 wat keje kat dapur...sdey nye...rumah tak kemas lagi...kuih tak siap lagi...mesti emak risau...anak2 sume balik last minute...dah tak macam dulu...bile raye ramai je pembantu kat dapur...sekarang masing2 ade tugas msg2...ade yang dah berkahwin...dah ade anak...ada yang masuk universiti...sumenye ade komitmen...kesian emak n abah...Ya Allah kau berilah kekuatan dan kesihatan kepada mereka....amin....

Entah kenape hatiku sedih untuk meninggalkan bulan yang mulia nie...bulan ini telah mengajar erti kesabaran....bulan nie aku belajar bagaimana menghadapi orang2 yang tak tahu nak mengenang budi...tak reti bersyukur...bukan ingin membuka pekung di dada...tapi rasenye ramai yang tau mulut aku nie macamne...tapi ramai yang dah wat dont know jer...tapi alkisahnye ade yang terase...cuba anda bayangkan dalam satu2 perbualan mungkin anda menyatakan ketidakpuashatian terhadap seseorang...dan anda sejujurnya memberikan pendapat anda...apa yang anda rase...bagaimana anda menginterpertasikan sesuatu sejujurnya...tapi bukan mengumpat jauh sekali membawa cerita...lalu insan tersebut melaporkan hal itu kepada insan yang berkenaan...apa yang akan terjadi??terjejaslah hubungan baik dua orang sahabat...

Aku tak faham mengapa dia lebih nampak keburukan dari kebaikan aku...aku lebih tak faham ape motif die berkawan dengan geng aku...aku tak faham...die laen...sampai mati pon die tak faham perasaan aku dan geng2 aku...pada aku die mmg tak perlu hadir dalam hidup kami...aku kecewa segala pengorbanan aku selame ini langsung tak dihargai dek kerane satu kesalahan...malah kesalahan itu bukan 100% dtg dari pihak aku...perkara sebegini hanya boleh difahami oleh golongan yang matang...siapa dia untuk mempersoalkan kematangan aku???walau ape pon yang terjadi hubungan pesahabatan kami tak kan tergugat...malah makin kuat disebabkan perkare ini...aku perlu mengosongkan segala memori yang ade mengenai die dalam kepale otak aku nie...

Pengajaran kepada anda semua...jika anda ingin membenci seseorang, ingatlah segala perbuatan baik yang pernah die lakukan...jangan biarkan perasaan benci itu menguasai diri anda...even Tuhan tak benci pada makhlukNya...selain itu jangan sesekali merosakkan sesebuah persahabatn...jangan percaya pada fitnah yang menimpa kawan baik anda...jangan bersikap seperti mesin tape recorder bergerak yang sentiasa merakamkan suara2 dosa yang keluar dari mulut manusia dan menyampaikan kepada yang berkenaan...jika hal2 ini terjadi, maka rosaklah ikatan2 persahabatan yang selame ini terbina...malah dua orang sahabat baik akan menjadi musuh yang ketat...renung-renungkanlah....